Maandag 07-03-2016

7 maart 2016 - Hengelo, Nederland

Nog geen dag terug en ik krijg direct het griepvirus te pakken dat ik Nederland heerst, fijn! Reis je een maand door zo’n land met zoveel mensen en zoveel zooi en viezigheid, blijkt dat het ‘schone’ Nederland toch wéér de veroorzaker is van deze snotkop. Welkom terug!

Antoon fietst, zoals gewoonlijk, weer door alle bacterie- en virusaanvallen heen alsof hij in zijn eigen veilige bubbeltje zit waar niets hem kan bedreigen. Om jaloers van te worden. En ik doe nog wel zo mijn best om gezond te leven.

Het boek dat ik had meegenomen van het resort in Kodaikanal is nog niet uit. Het is weliswaar een behoorlijk dik boek maar ook op de Engelse woorden moet ik mij soms goed kunnen concentreren om het te kunnen begrijpen. Ik vind het wel een goede uitdaging en het is een mooi overblijfsel van onze reis waar ik in kleine stukjes nog van kan genieten.

Zo zijn er nog een aantal mooie dingen die mij voor blijvend kunnen herinneren aan onze té gékke trip! We hebben mooie objecten gekocht waar we nu een passend plekje voor kunnen zoeken in ons huis. En hoewel de gezonde tint op mijn lichaam snel zal vervagen, ik heb nog genoeg zonlicht-vitaminen in mijn systeem om me tot de zomer vrolijk te voelen!

De vieze was hebben we direct de dag na aankomst weg kunnen werken maar de koffers liggen nog steeds in de woonkamer. Het is niet zoveel werk maar deze week hebben we nog even genoten van het ‘niets doen’ voordat de ‘verplichtingen’ zich weer aandienen. Antoon heeft al een paar uur gewerkt deze week, ik heb vooral gewerkt aan het bijhouden van mijn relaxte ‘vakantie-ritme’.

Vandaag ga ik weer aan het werk, een slaapdienst vanaf 15:30 uur. Hoewel ik er niet tegenop zie noch zin in heb, merk ik dat het ook wel weer fijn is om hierin weer wat dingetjes op te pakken.

De laatste week in India hebben we bij Miriam, Aneesh en Yaan gelogeerd. Zij zijn daar bezig met het project ‘Manna-Home’ dat nu echt voeten in de aarde begint te krijgen. Vlak nadat wij weg zijn gegaan naar Nederland hebben zij de afbetaling kunnen realiseren waardoor ze nu de eigenaren zijn van een mooi en groot stuk grond direct aan de backwaters van Zuid-India (Kerala). Het huis wat daar nu op staat zal worden opgeknapt en er komen cottages in de (grote) tuin. Het drietal is inmiddels weer terug in Nederland maar zal in september voor langere tijd vertrekken richting ‘Manna-Home’ om het project verder uit te breiden. Ze zijn nu al van zoveel waarde voor de hele omgeving daar!

Het project helpt kinderen uit de armste gezinnen naar school, helpt de gezinnen met voedselpakketten waardoor ze gezond kunnen blijven en helpt zieke mensen met het betalen van hun behandeling en het verzorgen van hun naasten.

Antoon en ik hebben al wat geld gedoneerd maar zijn nog wel meer van plan in de toekomst om dit fantastische project te ondersteunen! Mocht je dit lezen en ook wat willen doneren (al is het een paar euro!) kijk dan op: http://manna-home.com/

100% van de donaties komt ook direct bij de hulpbehoevende gezinnen terecht!

Wat heb ik van India geleerd?

* Dat ik veel moeite zou hebben in een land te wonen waar zó weinig structuur en regels zijn. Tóch is Nederland dan wel weer de andere uiterste hoek waar we best wat losser mogen worden in tijd en regels. Ik zet mij in wat ‘losser’ te blijven en af en toe meer tussen de regels door te leven.

* Dat je zo druk bent als je jezelf maakt en dat je zo rijk bent als waar je eigen geest je brengt. Dat geen enkele religie op kan tegen ons ‘geloof in het goede van een mens’ en dat in mijn gedachten geen plaats is voor hiërarchische belemmeringen.

* Dat ik en alle vrouwen in Nederland hun voorgangers voor altijd dankbaar mogen zijn voor hun strijd voor gendergelijkheid. Morgen, op internationale vrouwendag, zou het perfect zijn daar een drankje op te proosten!

* Dat ik me geen betere reisgenoot als Antoon kan voorstellen om de volgende reis mee te plannen!!

Bedankt allemaal voor het volgen van deze reislogger en voor jullie reacties! Hopelijk SNEL tot een volgende keer!    :-D

Veel liefs Antoon & Marlieke

1. Will:
    8 maart 2016
    Welkom thuis en succes met je mooie voornemens.
    Dank voor jullie reisverslagen ik vond het leuk ze te lezen en zo een beetje mee te krijgen van jullie belevenissen.
  2. Hubertine scholten:
    8 maart 2016
    Dank voor heerlijke reisverhalen. We hebben er van genoten!!!
    Je laatste samenvatting, probeer die vast te houden. Jullie hebben veel gezien en veel geleerd.
    Voor Wout en mij ook weer een reminder van onze reis in het verre India