Zondag 21-02-2016

21 februari 2016 - Erattupetta, India

Vandaag zijn we met de taxi gegaan. 4 uur rijden! 2500 roepie betaald plus nog een fikse fooi omdat de meneer rekening met ons hield door z'n rijstijl aan te passen.
Door een mooi landschap waar we heel relaxed (en zonder herrie!) van konden genieten. Onderweg nog een kopje thee/ koffie gedronken en wat lekkers gehaald.
Na een soepele rit (met een paar angst-momentjes, maar dat hoort erbij) komen we aan in Erattupeta. We willen eigenlijk naar Teekoy, een dorp verderop, maar niemand lijkt te weten hoe we daar kunnen komen. Ik had dit voor deze reis in NL opgezocht maar blijkbaar wordt dit te lastig. Erattupeta blijkt toch nog een behoorlijke stad en er zijn plekken genoeg om te slapen, dus we besluiten hier te blijven voor vannacht. De taxi-chauffeur vraagt wat rond en zo komen we in White Castle terecht. Een hotel aan de hoofdstraat. De naam doet suggereren dat het een fantastisch gebouw is maar we hebben hier al geleerd dat je niet uit moet gaan van de naam van het hotel. Wanneer het hotel bijvoorbeeld 'Lake Vieuw' heet kan het maar zo zijn dat er in de verre omstreken geen water te bekennen is.

Wanneer de zon onder gaat gaan er meer winkeltjes open en wordt het druk op de straten. Mensen komen uit hun koele huizen om wat te eten bij de vele straattentjes. Ook wij gaan de straten verkennen en kopen nog wat extra cadeautjes voor Yaan, nichtje van Antoon, en voor thuis. We eten bij een duurder hotel, een eindje verder lopen over de hoofdstraat.

Na het avondeten lopen we wat sneller weer terug naar het hotel omdat we af hebben gesproken bij een Ayurvedisch masseur. We spreken met hem een tijd af en gaan naar de kamer om nog even te lezen voor de massage. Ik ben eerst aan de beurt en wordt gemasseerd door een leerling. De vrouw van de Ayurvedisch arts ondersteunt haar. Wanneer zij een massage beweging voordoet merk ik direct het verschil. Ze heeft krachtige handen en de plekken waar ze op drukt zijn nog een paar seconden (soms minuten) voelbaar. Helaas doet de stagiaire het overgrote gedeelte van de massage dus was wat aan de softe kant. Na een uur hoor ik Antoon binnenkomen die na mij naar binnen mag voor zijn massage (er is maar één behandelruimte). Maar eerst krijg ik nog een 'stoombad'. Ook hier is de naam weer misleidend. Het meisje sluit een (gas)slang aan op een pannetje dat op een camping-gaspitten staat. Het water kookt en er zou stoom uit het slangetje moeten komen. Eerst lukt het niet en het meisje is wat aan het prutsen met de deksel van het pannetje dat mijn inziens gevaarlijk wankel op het (te) kleine pitje staat. Daarnaast dit pannetje met kokend water nog geen halve meter van mijn naakte lijf af dus ik ben uiterst op mijn hoede. Na een paar minuten werkt het provisorische apparaat en begint ze met de behandeling die bestaat uit het (soms iets te dichtbij) stomen van mijn huid. Over het algemeen vond ik het een bijzondere ervaring en de massage voelde goed dus ik zou het nog een keer doen. Ik denk wel dat een echte Ayurvedische massage toch anders zou voelen dus ik hoop dat ook nog een keer te mogen meemaken hier.
Antoon is na mij aan de beurt en wordt gemasseerd door de 'dokter' zelf. Na de massage geeft hij aan dat zijn lichaam dit niet elke dag aan zou kunnen omdat het behoorlijk heftig was. Deze meneer kan goed hard masseren. Jammer dat ze dat hier zo strikt gescheiden houden tussen mannen en vrouwen, dàt wil ik ook!

We douchen in de hotelkamer en liggen op bed nog wat na te kletsen. Ik heb om 7:30 afgesproken voor een hoofdmassage dus ik zet mijn wekker vroeg.

1. Vin:
    22 februari 2016
    Zo dat zijn schappelijke taxiprijzen. Hier in NL kan ik daarvoor naar Oldenzaal rijden.
  2. Hubertine scholten:
    22 februari 2016
    Lekker zo'n massage. De volgende krijgen jullie van Mirjam. Voor zo'nstagiare ook wel eng zon wit vel
    ( Marlieke)
  3. Will:
    22 februari 2016
    Is het inmiddels gelukt om in Teekoy te komen en was en/of is dat een grote onderneming?
    Ik hou alles maar dichter bij huis heb een stadswandeling door Deventer gemaakt met vriendinnen was ook leuk.
    Nog veel plezier.